Wednesday, July 25, 2012

Puding Trifle

Semalam puasa yang ke-4.. Aku rase rajin ckit nk buat dessert berbuka puasa.... Tghari lunch aku g Giant jap cari bahan2 nk buat puding trifle ni... Aku penah buat sebelum ni tp xmenjadi sgt sbb pe pn xtau.. Ini 2nd time la kiranya aku buat.. Resepi nya aku ikt SIL nye resepi.. Tgk Kak Neena buat terliur!

Ini bahan yg diperlukan:-
Susu Ideal, Tepung Custard, Kek Gulung(beli kt Giant), Jeli kristal cap NONA. (pic by Kak Neena)
Untuk Buahan.. Aku guna cap ini....
Cara Buat:-

Kek dipotong dan disusun cm kt atas ni...... pastu tekan2 sikit bagi tutup ruang2 rongga yg t'buka..
Kemudian susu ideal 1tin dicampur dengan tepung custard dlm 3sudu cmtu then pnskan atas api.. tambah gula ikt rase anda.... kacau sehingga pekat ye cm gambar atas ni...
Kemudian tuang custard td atas kek cm ni...
Tapis buah dlm tin td... kemudian susun diatas custard td ya... bg penuh rata2 ya.....
Jeli di masak. sukatan air utk jeli ni dlm lebih kurang 1stgh cwn jek.. msk sehingga larut..

Kemudian tuang jeli td atas buahan... biar sejuk pastu masuk dlm peti  ais jap.... kemudian siapla utk dimakan.....
Tadaaaaa.. Ini jek dr pic aku... Hasil berbuka puasa. Puding Trifle.... Adik2 suka sgt.. :)
Sekian...

(Pic credit to Kak Neena & GOOGLE & me....)

No comments:

Post a Comment