Friday, September 8, 2017

Bersalin awal (35minggu)

Assalamualaikum.. Lama nya xmenulis dekat blog aku ni.. Berhabuk dah blog ni tak update..
Ok... Last aku update pasal Braxton's Hicks kan.. Masa tu kandungan aku 30minggu...
Masa tu pon aku dah mengalami batuk2 yang teruk berlarutan sampai kandungan aku 34minggu... Macam2 jenis gula2 untuk batuk aku hisap, spray untuk tekak gatal aku sembur2 masih lagi tak elok2 batuk aku...
Last aku check up dekat Klinik Kesihatan 20/4/2017 dan aku bgtahu Jururawat Masyarakat (JM) yang dah 2-3hari aku rasa perut aku keras contraction. JM ada check jugak tp masa check xde pon alarm contraction. Then JM rujuk aku dekat Pegawai Perubatan (MO) pon sama jugak MO xdapat kesan alarm contraction tuh... dan sebenarnya aku kena jugak jumpa MO sebab urine aku kotor. So, amek air kencing 2x still sama tu yg jumpa MO. Tapi MO kata xde apa maybe aku kurang minum air masak.. Ok. Sebab xde ape2 alarm contraction so MO kata mggu depan datang mcm biasa check up. So, aku pon balik la...
21/4/2017, Batuk aku masih teruk lagi2 waktu tidur.. Tuhan je tahu betapa sakit nya tekak aku perut aku ni... Kiranya aku tak tidur nyenyak semenjak batuk aku bertambah teruk.. Malam waktu tidur dalm pukul 130pagi tiba masa syok2 nk cuba tido aku rasa ada bendalir keluar dari Miss V aku.. Aku apa lagi terus bangun dan pergi bilik air nak cek tengok tengok... Hurmmmm keluar macam lendir coklat.. Aku masa tuh positif lagi... Tapi tapi perut aku tiba2 rasa contraction.. aku relak tenang  aku cuci masuk bilik balik tuka apa yang patut lepas tu.. pluppp keluar lagi bendalir itu.. kali ni dh nak ke merahan mcm darah.. Aku macam PANIC terus aku kejut Aboy.. Dah Aboy tanya aku "Eh, kenapa pulak ni? Takkan nak bersalin dah?". Aku jawab "ntah la.. perut rasa sakit contraction ni.." dan start jam tu aku tak dapat tidur aku mula keluarkan segala semua keperluan baby & keperluan aku standby untuk pergi Hospital. Sebab aku rasa contraction bertambah kerap... Dalam pukul4pagi mcm tu Aboy suro aku tido bertenang rehat seketika sbb dia kata nampak aku penat sgt... Untuk pengetahuan korang EDD aku 28/5/2017. 
Jam dah pukul 6pagi aku bangun nak mandi konon2 aku nak pergi kerja.. Tapi bila nk mandi tuh aku tgk 'pad' aku penuh lendir coklat kemerahan.. Aku dah gelabah tak tentu arah lepas mandi aku kejut Aboy dan aku cakap aku nak pergi hospital sebab contraction pon makin kerap.. So lepas siap kami pon pergi terus ke HOSPITAL KAJANG.
Sampai di Hospital Kajang, tak ramai mana orang dekat tempat pemeriksaan ibu bersalin tuh.. cuma pepagi biasa lah MO & JM slow2 motion ajer buat kerja maybe sebab diorg shift malam tadi belum abis kerja.. So, aku sampai bagi buku 'pink' kt kaunter. JM panggil nama aku tanya kenapa dtg dan aku explain semua dan dia suro aku buat urine dulu.. tp aku xbole buat urine sebab tiap kali 'shishi' mesti keluar bendalir tu lagi.. So, MO dtg panggil aku untuk buat CTG baby dalam 20minit. Lepas tu Doc kata nak cek jalan. Jeng Jeng Jeng.. Ini part aku paling takot sekali sebenarnya.. 
Dalam doctor cek jalan tu dia pon cakap mcm ada water breaking, pastu ada bukaan 1cm.. gitu je la aku paham.. Lepas tu MO suro aku tggu untuk scan baby pulak... So, Scan baby nampak ok xde masak berat dalam anggaran 2.4kg. Aku sebenarnya belum ready nk bersalin sebab aku ada byk lagi kerja pending dekat office yg belum setel sebab aku memang dah set lagi sebulan aku bersalin.. 
So, aku kene warded, MO bagi aku injection matangkan paru-paru baby 2dos 12jam sekali. Untuk pengetahuan korang, injection matangkan paru-paru baby ni ubat dia bapak gila sakittttttt ooooo..... bukan jarum yg menusuk yg sakit.. Tapi ubat tuh yg memang buat kau akan menangis sampai punggung ko kebas sakit tak boleh bergerak ya... Hahahaha Ini betul ya aku tak tipu ya..
So aku dah dapat katil, JM datang bagi ubat STOP Contraction 2biji. Lepas tu aku takde buat apa2.. MO dtg buat report cek BP. tu saje.. 
23/4/2017, Kandungan aku hari tu masuk 35minggu genap, Doc Pakar datang untuk bagi summary dekat semua patient yang ada.. Sampai turn aku doctor kata aku dah bole bersalin tp baby premature lah. So dia suggest untuk INDUCE. Aku panic panic panic sampai terkeluar air mata.. Sebab aku memang xready nak bersalin lagi.. Ya Allah xtahan nya aku pon menangis la call Aboy. Doc kata ada bahagian lapisan selaput air ketuban dh bocor yang kita xtahu macam mana sebab maybe sangat kecik tp kebimbangan doctor adalah pada baby. So, by hook by crook aku bole dah bersalin sbb takot infection pada baby.. Doc cakap bincang dgn husband so doctor kata 24/4/2017 aku akan induce la untuk bersalin.. Dah aku bincang dgn aboy sambil tahan menangis tuh aboy pon setuju. Aku panggil MO dan cakap la aku ok untuk INDUCE.
Ok, nak dijadikan lagi cerita lepas makan ubat untuk STOP contraction tu memang aku dah xrasa sakit lg.. Tapi sbb lepas dah tahu nk induce tiba2 sakit contraction aku datang balik oiii..... berlarutan sampai ke malam.. Aku xsenang duduk.. nak tido pon xselesa... Pukul 3pagi aku xsenang duduk sambil jalan2 borak dengan ibu2 yang xtido sebab sakit xbole tido tu.. Aku pergi dekat kaunter nurse aku cakap perut aku dah sakit sangat ni xtahan.. Nurse pon kata meh kita cek jalan.. Aku pon ape lagi laju je g bilik cek jalan... Jeng jeng jeng... Rupa-rupanya dah buka 3cm wey!! So nurse cakap tunggu pagi nanti doctor akan datang utk induce dia akan cek semula jalan kalau dah 4cm xpayah induce dah masuk ke Labor ROOM (LR). Nurse suro aku tido rehat sekejap. Pukul 650 mcm tu nurse kejut aku cakap doctor nk cek jalan & masuk ubat induce. Aku pon ikot la nurse... So, doctor cek jalan..... Jeng Jeng Jeng... Bukaan dah 4cm... So, doc kata xpayah INDUCE bole dah terus masuk LR. Sebelum tu dco suro aku mandi+makan2 siap2 biar ada tenaga.. (aku skip semua part family aku dtg melawat yer. kalau x panjang cerita ni.. Haha)
Pukul 9pagi nurse dah panggil untuk masuk LR. Perasaan aku? Hurmmm Aku minta proses bersalin ni berjalan lancar.. Amin.. Tu je aku bole nk cakap... 


Sambung Entri lain  --------------------------->>

No comments:

Post a Comment