Tuesday, October 13, 2015

Resepi: Kek Pandan

Seminggu sebelum puasa memang aku dah janji dengan mak aku nk buat kek. So puas fikir nak buat kek ape jenggggg... Ting! Ting! Kek Pandan!!!! So bahan2 semua dh mmg dh ada. Daun pandan pulak ambil belakang rumah je......  hehehe 
Ok Jom. Aku kongsi resepi aku. Resepi ni aku google byk resepi dan aku olah sendiri je... 


Resepi: Kek Pandan

250g Planta / Mentega
4 Biji Telur Ayam
1cawan Gula kastor
1sudu esen vanilla
11/2cawan Tepung Gandum
2sudu Baking Powder
4helai Daun Pandan dikisar dengan 100ml air di tapis .
Pewarna hijau pandan.


Cara-cara:-
1. Pukul planta bersama gula. pukul sehingga kembang. kemudian masukkan telur + esen vanilla. pukul lagi.
2. Kemudian masukkan tepung + baking powder. pukul lagi. 
3. Masukkan air pandan bersama pewarna pandan pukul lagi.
4. Panaskan oven 10minit 170darjah celcius.
5. Masukkan adunan kedalam loyang yang telah di sapu mentega / lapik kertas baking.
6. Masuk dalam oven selama 60minit dengan suhu 170darjah celcius.
7. Dh masak sejukkan dan bole dihias dengan butter cream / dihidang bersama air teh minum petang.



Selamat mencuba!







No comments:

Post a Comment