Wednesday, January 23, 2013

Check Up On 4month

Assalammualaikum w.b.t..

Ini aku nk cerita pasal monthly check up pregnant ni..
This month (January) kandungan aku masuk 4bulan...
Dan ini kali ke-2 aku buat pemeriksaan ibu mengandung...
Aku buat check up di Klinik Kesihatan Bandar Baru Bangi je..
Senang.. Dekat dgn umah.. Walaupon dekat dengan rumah aku tetap keluar awal sbb nk dpt no awal..

Sistem yg pihak klinik buat pon dh lain dr tahun lepas (Masa bln12 first aku g check up).
Tahun 2013 ni diorg lebih kepada siapa cpt dtg ikot time appointment yg diorg tetapkan dpt la no awal.
So aku punya appointment pukul 8pagi. Pukul 7.30 keluar rumah sampai dalam pukul 7.45 camtu (jem sikit)  terus ke kaunter pendaftaran.
Masa kt kaunter pendaftaran tu sekarang ni letak jek buku pink kita tu.. xpayah amek no dh... Pembantu jururawat yang akan letakkan no pada buku pink kita tu...
Haaaa gitu sekarang.... Cecanggih sikit la..

So.. Aku tunggu dalam 30-45minit camtu name aku pon dipanggil untuk buat check up (BERAT, BP, DARAH, URINE).
Aku terperanjat bila timbang berat dah naik 3kilo dr bulan lepas (bulan12) means 44kg-47kg Hahahadoiiiiiiiiyaii....
Result semua ok saje kecuali berat tula naik dengan mendadak.. (mampuihhhhhh haku)

So, lepas dh check up semua skali tu masa menunggu giliran untuk berjumpa doctor pula..
Naik je no aku terus masuk bilik doc.. Eh, sebenarnya jumpa jururawat masyarakat dulu...
so aku msuk bilik tu ada la jururawat masyarakat yg tggu aku kan..
Dia pon terperanjat (tanjat gigirl) naik 3kilo dalam masa sebulan..
Ala..... aku baru ada selera makan tau maybe tula sebabnya naik mendadak cmtu... huahuahuahua

Keputusan dari doctor pula, next month check up aku kene minum air gula (bunyik mcm sedap jek)
Huwaaaa!! :'( Tak mau la minum air gula..
Kawan2 cakap xbape sedap.. Perghhhh.... Aku terbayang air gula yg dh masak yg pekat tu.....
Aduh duh duh duh...... (dangdut jap)
So, procedure minum air gula ni kene puasa dari malam kul10mlm cmtu dah xbole makan minum dh..
Hahahaahahdoiiiiiyaiii.....
Kene la aku menahan nafsu makan ku... Kalau ikotkan hati memang lah aku makan xberhenti... Hihi
Pantang nampak makanan... Makannnnn jek kerja aku... Hihihi

Dan oleh kerana kenaikan berat sebanyak 3kilo itu aku terpaksa menjalani normal check up 2x seminggu sehingga tarikh aku check up  semula next month.. Hihihi

Kawan-kawan doakan sy sihat n baby sihat juga ya.. Aminn~

Mummy on  17weeks :)


2 comments: